top of page

תנו לחולי הקורונה המונשמים מוסיקה !

תנו להם לשמוע מוסיקה,

הנשמה מכנית גורמת למצוקה וחרדה משמעותית בקרב החולים. תחושת יניקה תכופה, חוסר יכולת לדבר, אי וודאות ביחס לסביבה ואי נוחות תורמים לרמות גבוהות של חרדה.

על מנת לסייע לחולים אלו, יש לקחת בחשבון התערבויות לא-פרמקולוגיות לצורך ניהול חרדות ומתח.

בשנת 2014 התפרסם מאמר אשר בחן את ההשפעות של טיפול במוזיקה על מונשמים. הסקירה נשענה על 14 מחקרים (805 משתתפים סה"כ). (2014 Bradt, J. & Dileo, C) .

התוצאות הראו כי האזנה למוזיקה מועילה להפחתת חרדה בקרב מונשמים. אבל לא רק חרדה היתה משמעותית במחקרים אלו, הממצאים הצביעו על כך שהאזנה למוזיקה הפחיתה בעקביות את קצב הנשימה ולחץ הדם הסיסטולי, מה שמרמז על תגובה הרפיה. 3 מהמחקרים דיווחו על הפחתה בצריכת משככי כאבים, חומרי הרדמה ותרופות הרגעה.

האזנה למוזיקה שהוקלטה מראש ונבחרה על ידי המטופל עצמו, מסייעת לו בתחושה של שליטה בסביבת הטיפול (Chlan2013). ברמה הנוירופיזיולוגית, המוזיקה מעוררת רגיעה בגלל השפעתה על תגובות מערכת העצבים (Beaulieu-Boire 2013; Gillen 2008; Lai 2006). ההערכה היא שהמוסיקה הפחיתה את תחושות החרדה באמצעות דיכוי מערכת העצבים הסימפתטית, מה שהוביל לירידה בשחרור הורמוני הסטרס וירידה בגירוי העצבים והשרירים (Chlan 1998; Gillen 2008). בנוסף מוסיקה מפעילה את המערכת הלימבית במוח - הממלאת תפקיד חשוב בוויסות התגובות הרגשיות בד בבד עם שחרור אנדורפינים; נוירוטרנסמיטרים אלה ממלאים תפקיד חשוב בהעצמת תחושת הרוגע (Arslan 2008; Beaulieu-Boire 2013).

כמובן שעל מנת ללמוד את השפעת המוסיקה על מונשמים יש לחקור עוד ועוד את הנושא לעומק אך צו השעה זועק לכך שלכל הפחות ננסה ליישם את המלצות המחקרים הקיימים כיום בנושא.

במה זה כרוך ? בית חולים עם מעוף, זוג אוזניות לכל מונשם ומוסיקה אינסטרומנטלית רגועה הקרובה לליבו של המטופל

ואין תופעות לוואי כבר אמרתי ?

מכירים חולה ? מכירים מונשם ? מכירים רופא ? שתפו בהקדם!

שלכם, מיכל

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page