top of page

קונצ'רטו למיקי מאוס. איך מוסיקה הפחיתה כאב לעכברים


בוב מארלי אמר פעם שיש דבר אחד טוב במוסיקה, כשאתה מחובר אליה, אתה לא חש כל כאב.

מחקר חדש מוכיח שהדבר נכון.

בהרצאותיי אני תמיד נשאלת האם השפעתה של מוסיקה קלאסית על הבריאות ניכרת רק על אותם אלו שגדלו על ברכיה של המוסיקה הקלאסית ונחשפו אליה. עד כמה שזה מפתיע, המוסיקה הקלאסית מסייעת לכל אדם לא משנה מוצאו, מינו או דתו. יתרה מכך, השפעתה של המוזיקה הקלאסית הוכיחה כמשמעותית הן על פגים והן על בעלי חיים.

וכך, נהניתי לקרוא מחקר חדש אשר ביקש לבחון את כוחה של המוסיקה על עכברים ב 4 סוגי טיפולים שונים ושני אופנים של כאב.

החוקרים מאוניברסיטת Utah Health in Salt Lake City פרסמו את הממצאים שלהם בירחון הנוירולוגיה journal Frontiers in Neurology.

החוקרים השתמשו בשני מודלים של כאב: מודל המחקה כאב הקשור לדלקת; ומודל הפועל על כאבים כירורגיים.

החוקרים חילקו את העכברים לשתי קבוצות של 5-8. הם חשפו את קבוצת הביקורת רק לרעש הסביבה, בעוד שהקבוצה השנייה זכתה למוסיקה רקע של מוצארט. 3 שעות בכל יום במשך 3 שבועות.

אחד הדברים המעניינים במחקר הזה הוא כי החוקרים לא בחרו את קטעי המוסיקה באופן אקראי. כך אומר פרופ' Grzegorz Bulaj, Ph.D : "מוסיקה היא כמו DNA. מוזיקאים ניתחו עבורינו כמה יצירות של מוצרט על מנת לחדד את רשימת ההשמעה, זה היה מלהיב ומאתגר לשלב את הניתוחים המוסיקליים האלה לתוך נוירופרמקולוגיה".

הם ניהלו את המחקר ארבע פעמים, כל פעם באמצעות תרופה אחרת שיכולה להפחית את הכאב. תרופות אלה היו : ibuprofen, cannabidiol, levetiracetam, galanin NAX 5055.

המחקר באיבופרופן (ibuprofen ) הניב את התוצאות המרשימות ביותר. קבוצת המוסיקה הניבה ירידה של 93% למודל הכאב מסוג "דלקת" - לעומת עכברים שנטלו איבופרופן (ibuprofen), אך לא האזינו למוסיקה.

כמו כן, במודל זה המוזיקה והתרופה קנבידיול (cannabidiol) הפחיתו את הנפיחות הפיזית ב -21%. התרופה NAX 5055 בתוספת המוזיקה גם היא הפחיתה את הנפיחות ב -9%. כמו כן, גם במודל הכאב הכירורגי, הפחיתה המוזיקה את התגובות לכאב באופן משמעותי.

לדברי אחד החוקרים "יש ראיות כי התערבויות מוסיקה יכול להקל על הכאב כאשר ניתנים לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים. התרגשתי במיוחד לראות נפיחות מופחתת במודל הכאב דלקתיים. תרופות דלקתיות סטנדרטיות אינן מייצרות תגובה כה מהירה."

אמנם, מציין החוקר, שימוש במודלים של בעלי חיים הוא מורכב מהרבה בחינות אבל במקרה זה, השימוש של מדענים בעכברים הוא מעניין הרבה יותר משום שהוא מסיר את התגובה הפסיכולוגית האנושית המורכבת למוסיקה.

למרות הקושי לקבל את העובדה כי מכרסם עשוי להגיב פיזיולוגית למוסיקה, זו לא הפעם הראשונה שבה הוכיחו מדענים עובדה זו. סקירה של 42 מחקרים רלוונטיים שפורסמו בדצמבר 2018 מצאו כי ההתערבויות מוסיקאליות משפיעות על מבנה המוח – על הנוירוכימיה, ההתנהגות, האימונולוגיה והפיזיולוגיה במכרסמים.

בין השאר, כותבים המחברים כי "חשיפת המוסיקה נקשרה עם למידה מרחבית ושפתית משופרת תוך ירידה בהתנהגות הקשורה לחרדה ותגובות חיסוניות מוגברות".

"הגביע הקדוש הוא לשלב את התרופה הנכונה עם פרדיגמה חדשה זו של חשיפה למוסיקה".

בתי החולים וקופות החולים חייבים לאמץ את המחקרים האלו לחיקם ולאמץ את השימוש במוסיקה. שימוש נגיש, זול, מענג ובעל סגולות שאין שני להן.

מכירים מישהו שכואב לו משהו ? שתפו אותו ותנו לו המלצה ליצירה אחת ביום. לפחות :-)

שלכם , מיכל.

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page