top of page

5. דברים שלא ידעתם על הקשר בין מוסיקה ופשע

אחד המחקרים הכי מסקרנים עליהם אני מספרת בהרצאות שלי הוא על הקשר בין מוסיקה ופשע. האם באמת למוסיקה יש את הכוח למנוע אלימות, גניבות ושוטטות?

לאחרונה הגיעה לכותרות אסטרטגית ההרתעה יוצאת הדופן של בורגר קינג - סן פרנסיסקו.

בורגר קינג במרכז העיר סן פרנסיסקו, ממוקם באזור ידוע לשמצה, רווי בחסרי בית ופשיעה. מה עשתה חברת המזון להילחם בתופעה ? היא לא התקינה אזעקות משוכללות ואף לא ציידה את הסניף במצלמות מאיימות. ברגר קינג החליטה לנטוע בפתחה רמקולים עם מוסיקה קלאסית 24/07.

הנה חמישה דברים שלא ידעתם על מוסיקה קלאסית ופשע

1. ערים משתמשות במוסיקה קלאסית במרחבים ציבוריים כדי להפחית את רמות הפשיעה.

בשנת 1985 החלה רשת המרכולים 7-Eleven להשתמש במוסיקה קלאסית להפחית פשעים בשטחה, זאת לאחר סיעור מוחות עם קבוצה של פסיכולוגים על גישות חדשות למאבק בפשע.

מאחורי הרעיון עמדה המחשבה כי מוסיקה מסוג זה אינה פופולארית בקרב בני הנוער והיא עלולה להרתיע אותם מלהסתובב בחנויות הרשת.

מאז, הטקטיקה הייתה בשימוש בערים אמריקאיות נוספות כמו דאלאס, סיאטל ופורטלנד ובארצות כמו אוסטרליה ובריטניה.

בניו זילנד , השמעה של מוצרט בקניון הורידה את מספר התקריות בהן נאלצו לטפל המאבטחים מ-86 בשבוע ל-2 בשבוע.

ז'קלין הלפגוט, יו"ר המחלקה למשפט פלילי באוניברסיטת סיאטל אומרת כי ״המוסיקה היא לעתים קרובות חלק מאסטרטגיה גדולה יותר למניעת פשע באמצעות תכנון סביבתי״.

2. המחקר הראשון בנושא נעשה בלונדון בשנת 2003. מוסיקה קלאסית נוגנה באזורי הפשיעה שלצד הרכבת התחתית. מדידת רמות הפשיעה בתקופת המחקר הצביעה על ירידה של 33% במקרי שוד (לעומת התקופה המקבילה ללא מוסיקה) , ירידה של 25% במקרי תקיפה וירידה של 37% באירועי וונדליזם כל זאת תוך 18 חודשים בלבד !ֿ

3. לא כל הערים ראו תוצאות חיוביות. השמועה מספרת כי משטרת וסט פאלם ביץ ', פלורידה, נטשה את התכנית לאחר שהשוטרים החלו בזה אחר זה להרוס את הרמקולים.

4. 400 מחקרים הוכיחו כי למוסיקה יש השפעה עצומה על מצב הרוח שלנו, הבריאות שלנו, ההרגשה שלנו ותפקודי המוח שלנו.

אבל מדוע המוסיקה מרתיעה פושעים ? לכך אין הסבר של ממש אלא יותר תאוריות שונות כמו זו המבססת את השינוי החיובי על ייצור דופמין במוח.

הפקת דואמין, נוירוטרנסמיטור הקשור להנאה ולתגמולים נוצר באחד ממרכזי ההנאה של המוח.

כאשר אנשים שומעים מוסיקה שהם אוהבים, ישנו גירוי של ייצור דופאמין המוביל למצב רוח טוב יותר. אבל כאשר אנשים לא אוהבים את המוזיקה, המוח שלהם מגיב על ידי דיכוי ייצור דופמין - מה שמניע אותם ככל הנראה להתרחק ממנה.

אם אתם שואלים מה דעתי ? הא זה פשוט מאוד. מוסיקה קלאסית מזכירה לנו מי אנחנו ומאיפה באנו ולכן לצידה אנחנו לא יכולים לפגוע בסביבה ובעצמנו.

5. יש הרואים בשימוש במוסיקה קלאסית כדי להרתיע את הפשע כ- "זיהום רעש" ולא פתרון אמיתי שכן היא פשוט מעבירה את ההתנהגות הבעייתית לאזור אחר.

---------------------------------------------------------------------

גילוי נאות - ניסיתי לפנות למשטרת ישראל בנושא ולהציע תכנית להפחתת האלימות והפשיעה בשכונות שונות באמצעות מוסיקה קלאסית אך איש לא השיב על פנייתי.

מכירים שכונה בעייתית ? מרחבים רווי פשע ואלימות ? בואו ננסה ביחד את טקטיקת המוסיקה הקלאסית ! שתפו שתפו שתפו !

Featured Posts
בקרוב יהיו כאן פוסטים ששווה לחכות להם!
שווה להמשיך ולעקוב...
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page